Ekspedisjonen går fra Kongsberg, gjennom Europa, ferge til Tunisia, Algerie, Spania, Marokko, Spania og tilbake til Norge.

søndag 1. juli 2012

Europa på langs "ish"

Dagen etter radiator reparasjonen langs autobahn i Tyskland våker vi opp til et meget stille og rolig Lindau. Vi er oppe i åttetiden og blir overrasket over at alt er så stille og vi knapt kan se folk i gatene. Grensen til Østeriket ligger bare femten minutter kjøring herfra og vi setter kursen mot Innsbruck der vi planlegger å kjøre over Brennerpasset til nord Italia. Underveis svinger vi også innom Vaduz i Liechtenstein, som består av mange rike ferieboliger.

Brennerpasset en kjøreopplevelse som virkelig kan anbefales. Utsikten er virkelig flott, sammenlignet med Gudbrandsdalen så må man bøye seg langt ned i frontruten for å kunne se horisonten over fjelltoppene. Det er flere steder veldig bratt, og man kan se rassikring på flere bratte partier, dette er nok ikke plassen å bo vinterstid. At det er mulig å bygge firefelts motorvei her er imponerende, veien går på høye broer langt oppe i dalsidene, dette knuser norsk veibygging med god margin. Veiene fortsetter sånn i mesteparten av Italia, vei og brobygging er tydeligvis noe de virkelig kan her nede.

Første stopp i Italia er ved Gardasjøen, en idyllisk innsjø med flere fine restauranter og mange turister. Dette er tydeligvis hovedåren for mange motorsyklister som stadig passerer, gjerne i større grupper. De kjører gjerne på gulstripa i midten av veien, og forbikjøring med møtende trafikk er slettes ikke uvanlig, så trafikkulturen er noen du bør tenke over før du planlegger turen hit på sykkel. Vi overnatter ved byen Arco, et sted som er veldig kjent for klatring, med mange høye topper og bratte skrenter.

Mandag morgen kjører vi videre til et sted som heter Akki, og etter litt leting finner vi til slutt en Toyota forhandler. Vi er ikke så drevne på italiensk, men i nord så snakker de faktisk veldig bra tysk og noe engelsk, så vi får spurt oss frem. Hos den lokale Toyota forhandleren vekker det litt oppsikt da vår Land Cruiser ruller inn, og med en god blanding av tysk, engelsk og italiensk samt google translator får vi vite ta at det ikke er mulig å oppdrive en radiator her i Italia, bruktbilmarkedet er også veldig dårlig da han anslår at de finnes mindre enn ti HJ60 serier her til lands. Vi drar derfra med blandede følelser, men er ganske sikre på at reparasjonen vår vil holde, neste mulighet vil være å prøve å få den fikset i Tunisia eller Algerie.
Turen fortsetter nedover østkysten og til San Marino, eller Republikken San Marino som den offisielt heter. San Marino er den eldste republikken i verden med en historie som strekker seg tilbake til 301e.kr., men selv om den er en selvstendig stat så er den helt avhengig av Italia som omslutter landet. San Marino består for det meste av fjell, og det høyeste punktet er 756moh. Vi tilbringer natten her, tidlig neste morgen er vi på veien igjen mot Roma.
Det sies at alle veier fører til Roma, og det vil vi tro stemmer godt. Vi kjører motorveien på østkysten et stykke før vi krysser over fjellet og ned på vestsiden. Veikartet inn mot Roma viser utallige veier fra alle retninger som leder inn mot sentrum. Vi ankommer byen rundt klokka tre på ettermiddagen og finner raskt et hotell. Hotellets parkering var ikke beregnet for biler som er høyere enn 220cm, men Land Cruiseren får så vidt sneket seg innenfor porten, selv om den er målt ca 20cm høyere enn det.
Roma og Romerriket har årtusener med historie, og det er imponerende bare å se alle de historiske bygningene som står vel bevart. Det er antagelig bra størrelse på vedlikeholdsbudsjettet her i Roma. Vi tar turen til Vatikanet  og Peterskirken. Det er lett å bli imponert over dekorasjonene på vegger tak og gulv, det er ikke noe problem å se at dette er en meget populær turist attraksjon. Det er et voldsomt byggverk med imponerende detaljer. Vi tar videre turen innom Colosseum, der man nesten kan høre brølene fra Gladiatorene den dag i dag, vi får også et overblikk over størrelsen på Romerriket og at grensene har vært mange.

Fra Roma kjører vi til Napoli, tar av motorveien og velger vestkysten sørover. Veiene er smale og bratte med mye svinger alà Trollstigen. Utsikten er flott og veien går flere steder innom små strandperler der vi også får sjekket badetemperaturen. Vi er overrasket over hvor mye det er å se, på nesten hver fjelltopp står det igjen en gammel borg eller skulptur, og man kan virkelig lurer på hvordan de fikk byggematerialene opp dit.
  Vi når ferjen til Sicilia ved ni tiden på kvelden og overfarten tar omtrent tjue minutter. Vi finner raskt en campingplass på nord enden av øya, der vi treffer eieren og spør om har en ledig plass. Han er en meget hyggelig fyr og blir voldsomt ivrig når han får høre at vi kommer fra Norge. Det går kun i Italiensk, og han prater fort og gestikulerer med både armer og bein, Rosenborg hadde nettopp slått Molde. Vi blir overrasket over å finne en italiener som er såpass ivrig på norsk fotball, men da han viser oss en tippekupong med gevinst på over 3200euro, og at den avgjørende kampen nettopp var Rosenborg Molde, skjønner vi sammenhengen.

Neste dag kjører vi inn til Palermo. Vi begynner nå å tilvenne oss trafikkulturen som nesten kan betraktes som et lite kappløp for å rekke neste lyskryss, med mye scootere og motorsykler imellom. Det er torsdag og den store dagen for semifinale med Italia-Tyskland. Dette er noe vi selvfølgelig må få med oss og vi leter en stund etter en sports pub som sender denne kampen. Vi får til slutt skyss av en fyr til et utested som skal vise kampen på storskjerm, men da vi kommer dit virker ikke projektoren. Med to elektroingeniører på lager så blir det kjapt bilde på skjermen og meget god stemning når Italia til slutt vinner kampen 2-1.

Fredagen går med til avslapping og litt forberedelser til  middelshavscruiset. Etter en sen frokost tok vi en tur ut for å tanke bilen og finne ut hvor vi skulle ta båt fra dagen etter. Vi er litt bekymret for høyden på bilen da den er helt på grensen i forhold til hva som står på billetten.

Følg med i neste episode. Da vil våre lesere få innblikk i den strabasiøse ferden over havet og hva som skjer hvis vi finner land.