Ekspedisjonen går fra Kongsberg, gjennom Europa, ferge til Tunisia, Algerie, Spania, Marokko, Spania og tilbake til Norge.

mandag 21. mai 2012

Hvordan bygge en ekspedisjonsbil, del 1

Vårt utgangspunkt ble denne gangen en meget velkjent og gjennomprøvd offroader, nemlig Toyota Land Cruiser HJ60. Vår bil er en 1983 modell med overraskende lite rust og bare 490 000km på telleren.

 Bilen har fått en fem trinns girkasse, originalt så det levert bare med fire trinns på disse eldre modellene, og maskinen er den solide 2H motoren, en fireliters diesel rekkesekser på hele 105hk.

En ekte offroader må ha riktig bakkeklaring og må kunne bære mye utstyr, derfor ble første steg i prosjektet å få satt på et nytt understell. Hos BGnor AS kjøpte vi et komplett nytt Heavy Duty understell, som i tilegg til å være noe stivere også hever bilen ca to tommer. Det tar en dags tid å bytte understell på en Hj60, og det er viktig at man underveis klarer å beholde roen, være tålmodig og ikke la temperamentet ta overhånd da 29 år gamle foringer og bolter kan sitte meget hardt. Man behøver en boks med rustløser, samt en del tyngre verktøy som slegge og lang latmannsarm for å få skremt løs det gamle understellet. Resultatet så meget bra ut, og bilen står igjen helt rett sammenlignet med de gamle bakfjærene som var veldig slitne.

Prøveturen ble lagt til Øverbygdsvegen siden denne har et svært høyt innslag av telehiv på vinterstid. 60'n trekker velvillig oppover mot Øverbygda, og der som veien flater litt ut så legger jeg inn femtegiret, setter meg tilbake i setet og hviler venstre albue i vinduskarmen. Bilen går som en drøm, og den fireliters sekseren brummer pent på 1400rpm. Jeg holder fint fartsgrensen på 60km/t og cruiser bortover i noe "ulendt terreng". Det føles ikke så fort, men jeg tar raskt igjen en liten lav bil som må holde en mye lavere fart for å opprettholde kjørekomforten på denne type vei. Etter en rolig forbikjøring tar det ikke lange stunden før jeg tar igjen enda en bil, denne gangen en amerikansk SUV som også må bremse litt ned på de stedene der jeg bare gir litt gass. Jeg setter meg godt tilbake i setet, jeg smiler!

FØR:
ETTER:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar